onsdag 28 september 2016

Urinöverdos.

Hej alla glada!

Alltså, jag har ett problem.

Vi har återkommande problem med genomvåta blöjor nattetid här hemma. På Ludde alltså.

Vi har använt Libero, Willys egna blöjor (som faktiskt fungerade bäst på Leias tid) och Pampers.

Libero är helt värdelösa, ursäkta.
Willys och Pampers ungefär lika "dåliga".

Alltså flera gånger i veckan vaknar han på morgonen och är helt nedkissad. Ibland är han det redan på förnatten när jag tittar till honom innan jag lägger mig. Ibland är det mitt i natten.

Vi trodde först att det berodde på att han dricker för mycket vatten innan läggning. Så vi begränsade det. Men problemet fortsatte.

När det inträffar är blöjan inte sprängfylld. Den har definitivt utrymme för mer urin. Så vår slutsats är att den måste ha hamnat på sniskan.
Så vi bytte storlek. Men problemet fortsatte.

Det var då vi bytte från Libero till Pampers. Det inträffade mindre sällan.  Men problemet fortsatte.

Willys egna blöjor har han på förskolan och någon gång sovit i dem också. Samma sak där.

Vi började fundera kring medicinska orsaker. Diabetes t.ex? Men det skulle innebära att han isåfall har diabetes typ I och det är framförallt ärftligt. Ingen i familjen/släkten har det.
Han uppvisar inga andra symtom på det heller.

Vad ska vi göra? Det är så jobbigt, inte minst för honom. Att vakna och vara blöt. Behöva duschas eller åtminstone sköljas av mitt i natten kan inte vara sådär jättebehagligt för honom. Han blir alltid så ledsen. Men mitt mammahjärta säger prompt nej åt att låta honom ligga där i sitt eget urin och låta honom sova vidare.

Och tvätten! Herregud tvätten!
Så mycket lakan, täcken, påslakan, gosedjur som behöver tvättas dagligen.
Tacka vet jag madrasskydd! Men vi har inte hur många som helst av dem heller.

Mitt i natten när han vaknar sådär så prioriterar vi att göra honom ren och sätta på ny, torr blöja och pyjamas. Hans säng får vänta tills på morgonen. Jag håller inte på och tvättar mitt i natten.
Han får sova med oss resten av natten. Men det har hänt att blöjan läcker igenom igen! Samma natt! I vår säng!
Förvisso har vi madrasskydd där också då vi av erfarenhet lärt oss att det faktiskt inträffar. Men han brukar gosa upp sig ordentligt hos oss så hans rumpa hamnar nästan vid våra kuddar. Och där har vi inget madrasskydd. Så det blir till att tvätta våra kuddar, örngott, lakan och vår dubbla bäddmadrass.

Ja alltså ni förstår.

Det är verkligen skitjobbigt. Hålla på såhär flera gånger i veckan.

Varje gång han gnyr till och vi går in till honom hoppas vi på torrt. Men räknar med vått. Har han då sovit hela natten och vaknar på morgonen är det nästan säkert att han ligger i blött. Och gör han inte det drar vi en lättnadens suck.

Minns inte att vi hade sådana problem med Leia. Hennes kisseriöverdos började främst när hon höll p på att bli blöjfri om nätterna.

Jag vet inte vad vi ska göra. Det är jättejobbigt och omständligt för allihop!

Bloggen är inte stor. Den har inte supermånga läsare. Men jag ber och vädjar till dig som kan relatera att dela med dig av tips, råd, erfarenheter eller annat som kan vara av nytta.

Ha en fin, torr dag!


1 kommentar:

  1. Har du testat Pampers baby dry 4+ vanliga tejpblöjor ... de höll Isa torr hela natten trots att hon drack 2-3 flaskor välling vart natt tills hon vart 2,5 år .... tror dem är upp till 15 kg iaf ...

    SvaraRadera