söndag 24 april 2016

Ledig, fullspäckad, aktivitetsfylld helg.

Hej kära Du.

Jag har haft en ledig helg som varit fylld av aktiviteter med barnen. Sebbe har jobbat och det är alltid lite vemodigt att vara ensam med barnen på helgerna för alla andra ska umgås med sina familjer och det blir svårt att hitta roligt umgänge då. Då blir det oftast att vi bara hänger på olika lekplatser och klättrar. Det är inte alltid lätt med två barn när man är ensam för Leia är ju kapabel och vågar helt andra saker än vad stackars lille Ludde, som helst sitter med en spade och äter sand. Det blir ett jäkla spring mellan dem då.

Men denna helgen lyckades vi hitta massvis med roliga saker att göra!

Lördagen började jag och barnen med att promenera bort till Pildammsparken för att mata ankorna och besöka en spindellekplats. Vädret var blåsigt och rätt kallt men det var mysigt ändå. Vi sprang, lekte, jagade varandra och höll på. Det är roligt att se när barnen är ute och leker. När de använder sig verkliga fantasi. Det blir lätt så elektroniskt numera.
Efter parken gick vi hem och käkade lite lunch.

Sebbe skulle stanna hemma med Ludde medan jag och Leia senare cyklade iväg till Folkets Park för att gå på teater. Den var ganska bra, men något inadekvat för fyraåringar kanske. Men även där var man tvungen att använda sin fantasi för de hade väldigt begränsat med rekvisita så de gestikulerade massor. De var rätt tramsiga också, och det gick ju definitivt hem.

Efter teatern skyndade jag och Leia hem för vi hade stämt träff med två av mina vänner med deras barn på ett litet tivoli. Så eftermiddagen tillbringade vi på karuseller. Så lycklig Leia var. Fick åka karuseller med sin vän. Ludde fick inte åka något för de hade inget för de allra minsta, men var var så påverkad av all stimuli så han förstod nog knappt själv vad han missade.

Vi avslutade lördagen med lite käk med vännerna innan vi gav oss hemåt. Väl hemma var jag helt slut efter allt flängande så alla fyra kastade oss rakt i soffan och varvade ner. Barnen somnade på studs.

Sebbe åkte iväg till jobbet och jag hade lite egentid.

Idag skilde det inte sig åt sådär jättemycket för även idag hade vi en del aktiviteter inplanerade.
Leia går som jag skrivit tidigare på minimusikalskola och det var där vi började dagen. Medan hon övade lekte jag och Ludde utanför. Sen åkte jag och barnen och handlade lite. Jag tycker det är så behagligt att handla med dem. Ludde sitter i vagnen och Leia hjälper till, eller så sitter även hon i vagnen och underhåller Ludde. De är så nyfikna så det blir sällan problem i affärerna. Ja, fram tills vi kommer till kassan såklart för då blir de plötsligt uttråkade och kastar varor överallt, trycker på kortterminalens alla knappar och skriker kassörerna döva. Inte alltid, men det är alltid ett nervöst moment.

VI lämnade varorna hemma och traskade iväg till närmaste lekplats. Där hängde vi i över en timme. Det var lä så det var så varmt och skönt. Vi grävde djupa hål, kastade sand på varandra, åkte rutschkana och gungade.

En snabb sväng hem för lunch, klädbyte och lunchnap för Ludde som, igen, skulle stanna hemma med Sebbe medan jag och Leia cyklade till stan för att gå på bio. Vi såg Zootropolis.
Rolig, men det känns också som att den är lämpligare för äldre barn.

När vi kom hem kom en vän till mig på besök med en rolig överraskning till Leia. Vi badade barnen och sen gick hon hem.

Jag avrundade helgen med ett hemmaträningspass framför en hejande och störande Leia. En utmaning i sig det där.

Imorgon väntar en ny vecka som kommer att bli tuff för mig. Jag jobbar bara morgnar och Sebbe har sina nätter nu. Det innebär att jag måste vakna, göra mig i ordning, väcka ett barn och göra det i ordning, väcka det andra barnet och göra det i ordning, köra dem till förskolan och köra till jobbet för att vara på plats, ombytt och klar kl 06:45 redo för dagen.
Tre sådana morgnar har jag framför mig. Jag är nervös, det får jag erkänna.

Nu lite bilder från helgen. Enjoy.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar