lördag 20 augusti 2016

Spontanitet som förälder.

Hej alla fina!

Idag har jag jobbat. Helt slut i kroppen de första dagarna efter semestern. Galet trött!

Efter jobbet mötte jag upp familjen på en lekplats belägen på sjukhusområdet. Planen var att Sebbe skulle åka hem och träna medan jag och barnen skulle leka lite för att avrunda med handling. Och dagens höjdpunkt: köpa lördagsgodis!

Leia hade aldrig gjort det förut, plockat eget godis i affären alltså. Så jag tänkte introducera henne för lösgodishimmelen Hemmakväll.  Herregud!
Som att släppa lös en tjur på en tjurfäktningsarena. Tur att Ludde satt i vagnen annars hade han nog fått sin första prick i registret för snatteri!

Fanns ingen hejd på dem. Jag försökte filma hela scenariot men kunde inte fokusera på mobiltelefonen samtidigt som jag försökte minska hektona i godisburken. Leia plockade på bäst hon kunde. Sen fick jag tömma ut lite. Ludde blev sur när han såg det och reagerade med gallskrik medan Leia faktiskt förstod.  Sen gick hon vidare till nästa färgglada låda.

Under tiden ringde min telefon. Jag prioriterade såklart att inte svara, jag försöker nämligen minimera telefonanvändning framför barnen. Jag skulle dock komma att ångra detta då det var en kollega som ringde.
Vi hade stött på henne utanför hennes arbetsplats, precis i närheten av lekplatsen där jag tydligen hade lyckats tappa mina arbetsnycklar. Jag misstänker barnen!

Som tur var hade någon hittat nycklarna och lämnat in dem till närmsta avdelning. Tack fina själar!!

Väl hemma var det dags för den utlovade middagen som tvunget skulle ätas innan godisdags.

Vid detta laget är jag jättetrött. Tur var att Sebbe redan hade förberett det mesta inför middagen. Plötsligt ringer det på dörren.

Pappa kommer förbi och ska hämta en grej. Med sig fick han båda barnen för en middag hos mormor och morfar.

Spontant barnfri är jag nu. Ett par timmar framåt.
Det uppskattas väldigt mycket av en trött mamma.

Tack för det, världens bästa morföräldrar!

Nedan; lite bilder från senaste tiden!

I onsdags var vi och badade. Älskar att vara ledig mitt i veckan och kunna bada när knappt någon annan är på badhuset.
Med oss var bästa Alma, barnens kusin. Och hennes mamma såklart. Även min mamma hängde på.
Skönt att vara fler vuxna än barn för då kan även vi vuxna leka lite på rutschkanorna.

Leia med hennes fina vänner Joela, Elli och Noelia.

Leia ligger och vilar med sin docka. Dockan får titta på Youtube.
"Titta mamma, hon tittar på Youtube"
På exakt samma vis som Sebbe brukar chilla med Ludde. 

Min älskade klätterapa. Hon ska alltid försöka sig på alla höjder på lekplatser. Det är väldigt roligt att se hur hon vågar och orkar.
Dessvärre slutade denna dagens lekplatshäng med en ordentlig vurpa där hon faktiskt slog sig rätt hårt i tinningen på en bräda.
Men hon mår bra nu.


Han börjar bli så stor nu.
Pratar mer och mer.
Sover betydligt bättre.
Förstår allt vi säger.
Kan göra sig förstådd på ett helt adekvat sätt.
Han är så söt när han går omkring och leker.

Det är så roligt, men han är fortfarande väldigt oförsiktig. Man får hålla ett öga på honom konstant!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar