söndag 26 juni 2016

Girls night.

God kväll alla fina!

Idag jobbade jag till 16 och åkte till affären direkt efter. Skulle handla lite saker till middagen som Sebbe hade missat tidigare under dagen men jag råkade trilla in i en klädbutik också. Där handlade jag en liten vardagspresent till Leia.
Bara sådär. För att jag tycker att hon förtjänar det. Och behöver det, framför allt. Hon fick en liten uppdatering av sommarkläder.

Jag skulle filma och fotografera henne när hon fick paketet och öppnade det men det blev inte riktigt som jag tänkte mig.

När jag cyklade hem möttes jag nämligen av två väldigt längtande barn som tvunget skulle leka ute. Ludde satte sig direkt på sin lilla trehjuling och tog fart. Lika oförsiktig som vanligt.
Innan han satte igång råkade jag nämna för Leia att jag har en present åt henne och TJOFF så hade hon redan roffat åt sig påsen, plockat ut paketen och öppnat dem.
Jag och Ludde var ute runt husknuten när jag hörde hennes glädjerop och fråga högt om hon fick byta om direkt.

Några paketfoton blev det alltså inte. Men hon blev minst sagt lika glad för det!

Efter lite utelek och sparsam jordgubbsplock var det dags för tacomiddag.

Sebbe hade planerat att gå ut och träffa en kompis för att titta på matcherna som gick. Ludde somnade precis när Sebbe hade gått och kvar fanns jag och en pigg Leia.

Vi passade på att göra oss en liten myskväll och hon är vaken än.

Vi lekte lite kurragömma här hemma. Det är så roligt att se hur hon utvecklas. För ett tag sedan när vi lekte det så kunde hon inte komma på några nya ställen att gömma sig på. När hon väl hade gömt sig (med hälften av kroppen synlig) så kunde hon hoppa fram och avslöja sig själv direkt.
Nu har hon fattat poängen med leken lite mer. Här finns rätt många vrår och skrymslen som man kan gömma sig i och det är så kul att leka med henne.
Jag låg bakom soffan och kände adrenalinet flöda genom kroppen medan spänningen ökade för varje sekund som hon inte hade hittat mig. Till slut kunde jag inte hålla mig för skratt och den här gången var det minsann jag som avslöjade min position.

Som vi skrattade.

Därefter passade vi på att fika lite. Det är ganska lyxigt för henne eftersom vi här hemma försöker vara ganska restriktiva med ohälsosamma alternativ. I synnerhet för barnen. Men vi lyxade till det lite, jag och hon. Hon fick hälla upp vaniljsåsen själv, vilket hon tyckte var jätteroligt.

Sen satt vi och åt vår fika medan vi pratade. Hon tycker fortfarande att det är kul att leka ombytta roller. Kör stenhårt på det. Hela tiden.
Så fort jag råkar säga "Leia, mamma ska bara..." så avbryter hon mig hastigt för att säga
"men hallå, det är ju jag som är mamman, kommer du inte ihåg det min älskade dotter?"

Det gäller att vara alert!

Jag frågade henne vad hon ville göra efter att vi hade fikat klart och då svarar hon så som jag alltid brukar säga om kvällarna:

"efter fikat ska vi tvätta av oss, borsta tänderna, sätta på oss pyjamasen och slappna av lite. Förstår du det min älskade dotter?"

Det var bara att lyda order. Sen klättrade vi upp på hennes rum. Jag skulle ha fatt i en bok för att läsa men den blev snabbt borttagen från min näve för det var minsann "mamman" som skulle läsa bok denna gång.

Vi la oss i hennes säng och hon läste Lejonkungen och Frozen för mig. Efter läsningen gjorde hon något som jag alltid brukar göra igen. Det skrämde mig lite för hon sa såhär:

"Min älskade dotter, vänta lite här så ska mamma bara gå och hämta sin telefon."

Hon gick ner för trappen och hämtade en tvättsvamp som skulle föreställa hennes telefon. (Jag brukar ju hämta en riktig telefon).
Som de snappar hon sånt här, de små. Att vi vuxna jämt och ständigt ska ha våra telefoner vid vår sida. Läskigt egentligen.

Jag kände rätt snabbt att hon inte kommer somna så vi gick ner och gosade ner oss i soffan istället. Nu sitter hon med två stycken dockor och surfar lite Youtube innan läggning på riktigt.

Så mysigt att hänga med bara henne! Jag är så tacksam!

Ha en fin kväll fina ni!


Suddig bild men här ligger hon med sin tvättsvampstelefon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar