lördag 4 juni 2016

Hälsotips och ohälsotips.

God kväll fina läsare!

Alltså, varför är man inte alltid ledig? Jag har tre lediga dagar nu och klaffar det ihop med Sebbes ledighet. Och ett fantastiskt väder. Vilken grej. Vilken känsla.

Idag började min dag med en liten morgonpromenad med en vän, lite handling inför kvällen och nu gäster i form av bror med familj som har varit här och grillat.

Nu tänkte jag ger er lite recepttips på både något hälsosamt alternativ och en riktig god efterrätt. Det finns så mycket olika diskussioner och åsikter kring hur man ska leva, äta och så.
Ni som har följt mig sedan början vet att jag överlag försöker hålla en ganska sund livsstil och försöker genomföra en övergripande livsstilsförändring till det bättre. Både avseende kost men framför allt avseende tankar och känslor kring själva kosten.

Jag tycker själv att jag har kommit en bit på vägen. Innan kunde jag ha ett tänk som var väldigt destruktivt och saboterande. Visste jag att det på kvällen skulle bli exempelvis grillfest eller annan sammankomst med mat så kunde jag redan på morgonen tänkte
"äsch skitsamma. Jag ska ändå äta mycket ikväll, kan lika gärna börja äta onyttigt redan till frukosten".

Eller

"äsch, nu har jag ändå redan ätit en bit av kakan. Hela dagen är förstörd, kan lika gärna äta mera nu"

Eller gamla klassikern

"börjar igen imorgon".

Någon som känner igen sig??

Sådana tankar håller jag på att arbeta bort och det krävs ett evinnerligt jobb ska jag tala om. Det är så djupt inrotat i systemet att det nästan är ett tvångsbeteende. Men det går bra. Överlag. Tycker jag.

Jag försöker till största möjliga mån äta rättkolhydrat kost för jag har märkt att jag mår som allra bäst då. Magen pallar. Jag orkar. Och så. Ni är säkert fler som känner igen er.
Men jag utesluter inget i mitt liv. Jag ser inte en helt sockerfri livsstil som någon långsiktig lösning utan vill kunna lära mig att hantera situationer då jag faktiskt äter något "ohälsosamt". Inte falla för gamla saboterande tankarna utan ha ett nytänk.

En hälsocoach sa en gång att alla saker som smakar sött ska ätas med måtta och fullständig njutning. Oavsett om det är dessa nyare varianter av hälsosamma godsaker utan vitt socker och vetemjöl eller en gammal hederlig kaka med fullt med gluten och socker.

Idag till maten serverade vi kött, såser och potatissallad som jag har köpt. Jag ville undvika den men tyckte det var trevligt med ett alternativ. Jag måste säga att det blev rätt gott och det gick hem även hos gästerna.

Till efterrätt önskade Sebbe en fruktig paj gjord på rabarber, hallon och jordgubbar. Så det blev en fruktpaj med vit choklad. Även denna väldigt god.

Jag är nöjd med dagen. På alla plan. Jag fick träffa en fin vän. Jag fick rasta Ludde lite. Jag fick visa honom ett ställe som jag lekte på väldigt mycket som barn. Jag fick träffa min fina bror och hans familj. Jag fick umgås med min fina familj. Och som grädde på moset fick jag ett långt och innerligt samtal med Leia över telefonen.

Komplett lördag!




Hans frisyr är enastående!
                                               

Morgonpromenaden i parken. Här lekte jag massor som liten.





I väntan på maten läste jag och Ludde en bok på hans nivå. Det är mycket fokus på saker som ligger endast på hans nivå nu när syrran är bortrest. En stor fördel.
Den rosa pricken är givetvis censur.

Du behöver champinjoner, vitlök, gräslök och valfri geggamojja att röra ihop med.

Hacka champisarna. Ursäkta den något mörka bilden.
I med hackad vitlök och klippt gräslök.
I med valfri gegga. Jag hade gräddfil och smaksatt creme fraiche. Men man väljer ju själv. Rör ihop.
Tadaaaa. Jättegott, verkligen. Och ett absolut fullständigt substitut. Och så kan man variera i all oändlighet!

Och nedan kommer den lite mindre hälsosamma efterrätten.                                         

                                               
                                               

Egenskördad rabarber.

Bärsymfoni.

På med hackad vit choklad och smuldeg med mandelspån.

Tjoff in och ut ur ugnen.

Medan den är varm så ska man strössla på ännu mer vit hackad choklad.

Servera med valfritt tillbehör. Vi hade vispad vaniljvisp

Puss på kusinen Alma som avslut på bildserien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar