fredag 10 juni 2016

Jag blev lurad.

Kära läsare!

Igår framåt kvällen var jag helt övertygad om att Ludde mår bra och är återställd. Han var så glad och pigg. Han dansade. Lekte. Pratade. Härmade. Skrattade. Åt och fick behålla allt.
Det enda var att vi var tvungna att byta blöja oftare än vanligt.

Jag pratade med kollegor på jobbet och sa att jag med största sannolikhet kan jobba som vanligt redan på lördag. (Jobbhelg nu). Och att de inte behöver besväras med att ordna sjuksköterskor till helgen. Kanon.

Vi lägger oss och sover gott. Jag tittar till Ludde många gånger innan jag somnar. Han sover gott och ser ut att må väl i sin lilla säng.

Klockan 04:40 hör jag honom i monitorn igen. Åter ropar han på mig. "Mamma. Mamma!"

Jag går dit och min första reaktion är att genomsöka honom efter kräk. Finns inget. Snustorrt.

Han ställer sig upp och pekar på rumpan. Och säger ordet bajs fast på polska.
Ett toalettbesök senare och jag är övertygad om att han är på bättringsvägen. Jag kunde se det på avföringen.

Blöjbyte och läggdags. Allt ser bra ut. Han är fortfarande glad och känns piggare än för ett dygn sedan.

Vi slumrar och plötsligt vaknar jag av ett gurglande ljud. Han ligger precis intill mig så jag reagerar direkt. Då ligger han på rygg och har kräkts i sin egen mun. Han är nu rätt tagen och trött och reder inte riktigt ut hela processen med att vända sig på sidan och spotta.

Hemskt att se. Jag blev lite rädd och orolig. Kan de fortfarande kvävas av sånt här som 1.5 åringar?

Hur som helst fick jag hjälpa honom och sen tillbringades resten av natten i samma repris. Men jag var mer vaksam de gångerna. Hade rena handdukar förberedda för att fånga upp och kunde hjälpa honom över på sidan.

Så synd. Klockan 07 somnar han om för att vakna en halvtimme senare och då kräka ut allt vatten han drack innan han somnade.

När han piggnade på sig gick vi ner men han tackade bestämt nej till frukost. Han fick lite digestivekex med syftet att stärkelsen absorberar vätskan och sockret ger energi.

Sen har han inte kräkts fler gånger. Bara bajsat. Många gånger. Men varit superpigg ändå. Han är så söt. Varje gång han har bajsat pekar han på rumpan och går till badrummet och ställer sig i duschen och väntar.

Vi har lekt, hoppat studsmatta, lekt tittut, läst böcker, klippt grannens trädgrenar  som växer över hos oss och skymmer sol från jordgubbarna och röjt lite mer i trädgården.

Han tackade nej till lunch också och ligger i skrivande stund i sin vagn och sover framför mig.

Först tänkte jag putsa fönster under tiden. Och ville ordna med tvätt. Och plocka undan här hemma. Och....

Men jag valde att lägga mig i en solstol och vila istället. Ladda upp för nästa blöjbyte. Bra val va?



Jag, mina mörka ringar under ögonen och Master Yoda kopplar av en liten stund.

Har ni förresten testat denna kombon? Sjukt gott! Mejerifritt om man önska äta det. Eller så bara älskar man kokossmaken som jag gör. Dessutom mättande. Tio poäng!





Denna mamma kör en helgVAB så att Luddemannen får en ärlig chans för tillfriskning!


Trevlig helg på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar