lördag 25 juni 2016

Midsommar med blodbad.

Midsommardagen.
Då allt är stängt.
Då alla är sega och lyckliga efter gårdagen.
Då sjuksköterskor går och jobbar.
Som jag. Idag.

Igår hade vi en fantastiskt mysig midsommarafton.
Vi hade planerat att ett par vänner med deras barn skulle komma hem till oss för lite käk och härligt umgänge.

Hemma hos oss är det alltid öppna dörrar.  Vi älskar ha folk på besök och försöker alltid se till att våra besök tycker det är trevligt hos oss. Barnen älskar att bli uppassade av alla.

En vän till mig kom också till midsommarfirandet och senare på kvällen dök även min bror med familj upp och hängde. Så mysigt! Så tacksam!

Förut ville jag hinna med allt. Handla, laga mat, lägga upp fint, baka gott, servera på fina tallrikar, storstäda - gärna alla tre våningar kliniskt rent, vara nyduschad, finklädd, fin frisyr, snyggt sminkad och så vidare.
Jag skulle gärna göra allt själv före eller efter jobbet med barnen vid min sida.
Det har jag slutat med nu.

Nu hjälps vi åt. Jag tillåter att Sebbe hjälper till mer än förut. Jag släpper lite på kontrollbehovet över hur städningen ska gå till.
Serveringen vill jag dock sköta själv. Sebbe hade lagt fram oöppnade sillburkar på bordet - säkert utan gaffel, låtit potatisen stå kvar på spisen, givit alla olika glas och ickematchande bestick. Sen hade han säkert lagt fram en ouppskuren brödlimpa rakt upp och ner på bordet. Utan att hämta kniv! Haha

Jag även lärt mig att tacka ja när vänner frågar om jag behöver hjälp med något.

Allt blir så mycket smidigare då!

Jag kom hem från jobbet och hade redan allt handlat. Förberedde klassisk midsommarmat med nypotatis, olika sillsorter, lax, sallad, såser, köttbullar, färskt bröd och så.

Till efterrätt hade vi frozen cheesecake, jordgubb- och rabarberpaj som åts med gudomlig vaniljsås samt sockerkaka med frukter.

Barnen lekte så fantastiskt fint och vi vuxna kunde verkligen sitta ner och bara njuta. Eller ja, till största del i allafall.

Luddes midsommar slutade dock blodigt. Han råkade klämma sin tå i dörren när han så ivrigt ville leka med de stora barnen på Leias rum. Han blev omplåstrad och fick sin nattvälling och somnade gott därefter.

Gästerna stannade sent och barnen avrundade sin midsommar med  studsmattehopp och sparkcykling på uppfarten klockan närmare 23 och i underbar sommarvärme.

När vi väl kom in insåg jag att jag hade satt igång diskmaskinen på ett ekologiskt program. Som vara i ca fyra timmar. Så det var bara att ställa sig och diska resten för hand.
Men lika glad för det var jag!




Barnen hjälper till att torka av bordet innan gästerna kommer.

Att se sina barn med sin vän är en känsla som man inte riktigt kan beskriva. 














Ludde sov gott medan de större barnen orkade vara uppe länge till.

Jag och Leia med min bror och hans fina Alma.

Jag och Sebbe med min bror och hans fina Joana



Leia med hennes fina vän Noelia.

Det är viktigt att sparkcykla bort och säga hejdå till sina gäster.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar