onsdag 13 juli 2016

Alla dessa filmer.

Hej på er!

Något jag och Sebbe gör mycket är att titta på film. Han har ett märkligt intresse för filmer nämligen. Det går inte bara att sitta och titta på film med honom som vanligt utan han ska alltid prata om regissören, producenten, regissörens släktingar som varit delaktiga i manusskriften vilken ledde till vilka skådespelare var lämpligast och varför man valde just dessa. Sen får man lära sig allt om dessa skådespelares liv och vilka filmer de medverkat i och vilka priser de erhållit. 

Och så vidare. 

När barnen har lagt sig om kvällarna och vi är trötta brukar vi alltid köra en filmkväll i soffan. Det är alltid Sebbe som står för filmvalet och han förvånar mig lika mycket varje gång över hur bra filmer han plockar fram. Jag är alltid lite skeptisk till en början men när det har gått en stund sitter jag som fastklistrad och gör allt för att inte somna. Slutligen sitter jag med bara ett öga öppet och blinkar för att inte missa filmen. 

Det är lite störigt att somna för om han går på sina nätter kvällen efter så måste vi vänta tills han har jobbat klart hela sitt pass på ca 4-5 nätter innan vi kan se färdigt filmen. 

Här nedan kommer ett par filmer som har fastnat lite extra i mitt minne. Lägg nu inte så mycket värdering bakom varför jag gillar filmerna eller vad den riktiga meningen med dem är. 

Winter's tale. 
- En saga för vuxna. Inte alls sanningsenlig. Det är väldigt mycket fantasi. En äkta kärlekshistoria med en twist av hittepå. Jag minns att jag tyckte den var så fin och att jag snyftade till ett antal gånger. 

Jag rekommenderar starkt denna film om man känner sig sugen på lite påhittad kärleksjux. 


The Purge, båda delar. 
- En historia om framtidens USA där det en gång om året är fullt lagligt att begå samtliga brott, även mord, under tolv timmar. D
Denna film väckte så mycket tankar hos mig och jag ifrågasatte syftet bakom filmen men insåg snabbt att den väcker rätt många diskussioner. 
Den är bisarr, skrämmande och svårförståelig. Men ändå svår att slita sig från. 
Del tre är på gång och ni kan tro att vi längtar. 

Jag rekommenderar denna film om man är sugen på att väcka sina känslor och åka på en riktig absurd resa. Ingen feel-good film.


The Conjuring, båda delar. 
- Ja, om man gillar skräckisar är ju detta en högt rekommenderad film av oss här hemma. Jag har lite andefobi vilket innebär att jag inte kan titta på andeskräckisar hur som helst utan måste ha ett specifikt schema kring när Sebbe går på sina nätter och hur många nätter jag inte ska vara hemma ensam på.

Rekommenderas om är sugen på lite efterskalv flera timmar efter filmens slut


Spotlight.
- En tidningsredaktion får en ny redaktionschef som insisterar på att öppna upp en gammal story som blivit nedlagd flertalet gånger tidigare. Det visar sig att storyn är större än någon kunnat ana. Storyn handlar om prästers övergrepp mot unga pojkar i kyrkor världen över. 
Baserad på sann fakta och är alldeles helt jävla sjuk att hänga med i.

Rekommenderas om man har haft en bra dag och vill förstöra den! 


The theory of everything.
- Film om fysikern och professorn Stephen Hawking. Hans ungdom, hans genialiska förmågor, hans autoimmuna sjukdom och en tydlig inblick i hans familjeliv.
De flesta vet vem Stephen Hawking är, men mer än känner man kanske inte till. 

Rekommenderas om man bara vill se en bra film helt enkelt. 


Train wreck.
För att lätta upp stämningen tipsar jag om en komedi. En otippad, omvänd, oväntad och sjukt kul komedi. Det är kul att se en annan sida av det man oftast ser i komedier. 
En ung tjej har svårt att tro på monogami och lever livet därefter. Skönt att se att kvinnan för en gångs skull får en sån maktroll. 
Jag skrattade högt och länge många gånger under filmen. 

Jag rekommenderar den om man vill se en avslappnad film utan att behöva tänka efter så mycket. Eller kanske helt enkelt efter att ha sett några av de andra tyngre filmerna jag nämnt ovan.


Nu när det är sommar kanske många skippar filmkvällarna, men lite tips är aldrig fel.

Berätta gärna om ni sett några av filmerna och vad ni tyckte.
Har ni också tips på bra filmer? 

OBS! Alla bilder är lånade från Google. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar