onsdag 6 juli 2016

Då var det dags igen.

Hej läsare!

Segt med uppdatering senaste dagarna och det beror på brist på ork och tid när jag har en massa jobbdagar på raken. Det blir tyvärr mycket övertid nu i sommar. Men jag konstaterade idag att stämningen på min arbetsplats är väldigt bra. Vi skrattar så vi kiknar. Vi stöttar varandra vid tuffa situationer. Vi ställer upp för varandra avseende turbyten och ledig tid. Vi hjälper varandra när det finns oklarheter. Vi lämnar aldrig varandras ryggar när det blir skarpa lägen.
Det är väldigt skönt med sådan arbetsmiljö. Det väger upp mot långa och många arbetsdagar.

Kanske några av er vet, kanske några av er har missat det men min pappa är muslim och fastemånaden Ramadan är nu slut. Det firas stort och är en väldigt viktig högtid för muslimer. Så idag var stod det minsann festligheter på schemat.

Jag skulle jobba till klockan 16 men lyckades smita iväg lite tidigare för att hinna med att hämta efterrätt som en fin vän hade hjälpt mig att ordna. Sen var tanken att vi skulle grilla hos oss men regnet spolade bort all charm med den idén.
Istället blev vi bjudna till föräldrarna på en riktig god middag, god efterrätt och lika härligt familjehäng som vanligt. Min bror, hans Joana och deras fantastiska lilla Alma kom och det var helfamiljegos på hög nivå. I mitt barndomshem. Det är få saker som överträffar den mysfaktorn.

Vi blev bjudna på nypotatis, färsk lax bakad i ugnen, god sallad och supergoda såser. Till efterrätt hade vi chokladtårta och fläder/jordgubbscheesecake.
Tyvärr hann jag inte knäppa några foton då det fanns många väldigt hungriga själar omkring maten. Jag bland annat!

Mamma kom hem från Polen i eftermiddags och planerar en ny tur till Polen redan imorgon. Dock denna gång till norra Polen, en helt annan destination då hon nyligen var i södra delen av landet. Hon ska åka båt över och semestra där. Och gissa om det finns en fyraårig tjej som längtar ihjäl sig efter att få åka med. Och det fick hon givetvis.

Så hon ska tillbringa natten hos mormor och morfar för att imorgon komma hem och hämta en färdigpackad väska och åka till Ystad för att ta färjan över till Polen. Mot slutet av vistelsen hos mina föräldrar slängde hon nästan ut mig därifrån.

"mamma kan du vara snäll att åka nu så att jag kan få åka på semester med mormor".

Så från och med imorgon är vi en familj på tre för en dryg vecka framåt. Det gör ont i min själ och det känns redan så tomt hemma. Men när jag tänker på hennes lycka, glädje och förväntan blir jag lite lugnare i kroppen och kan slappna av mer. Hon kommer nog ha det alldeles för roligt där borta.

Ludde kommer nog också gynnas av det, igen. Det finns nog ingen som har kommenterat något negativt om att dela på syskon under en begränsad tidperiod. Jag tror personligen att alla iblandade parter vinner något på det. Jag och Sebbe som föräldrar. Leia som storasyster. Ludde som lillebror. Jo, jag är nästan övertygad om det utan att basera det på empiri.

Vad tror ni? Tycker ni det är bra att dela på syskon i en vecka eller två? Eller tycker ni att man alltid ska ha dem tillsammans? Intressant tycker jag. Kommentera gärna. Jag har försökt att lösa kommentarproblematiken så det ska fungera att kommentera nu.

Ha en fantastisk onsdagskväll så hörs vi snart igen!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar