måndag 18 juli 2016

Filmjölksbröd recept.

Hej fina ni!

Här kommer receptet, och min förädlade variant av det supergoda filmjölksbrödet som jag bakade häromdagen.

Originalrecept två avlånga brödformer:

10-12 dl valfritt mjöl
1,5 dl rågkross
0,5 dl linfrö
1 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
0,5-1 dl sirap
6,5 dl filmjölk

Lägg till valfritt tillbehör i brödet, ex nötter, torkad frukt eller dylikt.

Häll upp filmjölk och sirap i en bunke. Blanda alla torra ingredienser i en annan bunke. Rör sedan innehållet i båda dessa bunkar.
I med smeten i smorda formar. Banka formerna mot hårt underlag så att degen blir lite mer packad.

Tjoff in i ugnen i ca 1,5 h i 150 grader, celsius.
Låt svalna minst en timme innan du avnjuter det.
Det som blir över kan med fördel frysas in för bäst resultat efter upptining.

Nåväl. Ni vet ju att jag till största del försöker hålla mig till "rättkolhydratkost", alternativt lågkolhydratkost.
Så jag försökte förändra lite i receptet så att jag kunde smaka brödet utan att känna att det avviker för mycket från min vardagskost.

I bildföljden kan ni läsa hur jag gjorde brödet till en något hälosammare variant.





Filmjölk i en skål. Istället för vanlig sirap använde jag mig av "fibersirap Gold". Går att köpa online.
Innehåller bara godheter och smakar väldigt mycket som vanlig sirap. Sötad med stevia och innehåller dessutom mycket fibrer.
Tummen upp för den!

Jag är i vanliga fall inte så förtjust i steviasmaken men för detta ändamål fungerar sirapen utmärkt.




Istället för att enbart använda mig av "vanligt mjöl" med vete så tog jag 2 dl dinkelmjöl, 1 dl bovetemjöl, som ju är fritt från gluten, och en dl kokosmjöl.
Jag gjorde bara hälften av originalreceptet.

Här är tillbehören jag valde. Som sagt kan man variera detta i all oändlighet.
Jag använde mig av torkad aprikos, grovhackade hasselnötter och grovhackade valnötter.


Blanda ihop torra ingredienser och rör sedan i filmjölksblandningen. 

In i formen och banka mot hårt underlag. Jag strödde på lite havregryn på toppen, mest för att det skulle se fint ut. 
Tadaa.






I samma veva passade jag på att baka fröknäcke. Har aldrig gjort det förut men har alltid tyckt att det smakat gott när jag ätit det borta. Smaken blev väldigt god men av någon anledning blev det väldigt smuligt. Något besvärligt när jag skulle bre smör på.
Men bättre lycka nästa gång.

Ingredienser:

1 dl solrosfrö
1 dl sesamfrö
0,5 dl linfrö
0,5 tsk salt
0,5 dl olja
2 dl dinkelmjöl
2 dl hett vatten
Pumpakärnor och flingsalt att strö ovanpå.

Nedan ser ni hur jag gick tillväga!



Jag hade i lite chiafrön för en extra boost.
Istället för dinkelmjöl använde jag mig av mandelmjöl.

Fröblandningen rörde jag ihop med olivolja och hett vatten. Lät det svälla i ca en kvart innan jag bredde på det på en plåt med bakplåtspapper. 

Tjoff in i ugnen i ca en timme i 150 grader celsius.
Om det är mjukt efter timmen så stäng av ugnen och låt det torka i eftervärmen. 



Tadaa. Jag nallade lite i hörnet innan jag fotade. 



Hoppas det smakar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar