söndag 24 juli 2016

Raw vegan kakor, recept.

Hej fina läsare!

Vilken sommar vi har nu. Just när jag gått på semester, vilken lyx!!
Jag har så mycket att skriva och så många foton att publicera, men knappt någon tid. Jag får helt enkelt dela upp det.

Igår var jag på stranden med barnen på morgon och tidig eftermiddag. Det krävs en del fokus när man är ensam med två små, men vi hade faktiskt en väldigt mysig stund. Jag trodde att det skulle vara jobbigare faktiskt.
På kvällen var jag och firade min vän Lova som nyligen gift sig med sin Nille. Vilken kärleksfest de bjöd på. Jäklar!

Bilder och mer detaljerade skrift om ovan kommer i annat inlägg.

Idag tänkte jag berätta och visa hur jag gjorde de där kakorna som jag bjöd på, på jobbet innan jag gick på semester.

Lycka till!

Raw vegansk chokladtryffelkaka

Du behöver:
150 g hasselnötter
110 g dadlar
5 mogna avocados
ca 1 dl kakao (jag insåg precis att den inte finns med på bilden haha)
valfri sötning (jag använde kokossocker och fibersirap gold)
2,5 dl kokosolja.
På bilden finns kokosgrädde också men jag bytte ut den mot kokosolja när jag insåg att kokosgrädden inte var vispbar.

Mixa hasselnötter med dadlar till en röra. Om det blir för torrt så häll i pyttelite vatten. Alltså vi snackar ca en tsk.

In i en form.

Tryck ut till en smaskig botten.

Alla ingredienser i blendern.
(vänta med kokosoljan tills smeten är slät).

Smet:
Lägg i avocado, kakao, sötning i blender och mixa samman. Det ska bli en smet. Jag behövde ta hjälp med stavmixer för att komplettera då min foodprocessor är lite för liten. Eller så kan man göra det i omgångar.
När det har blivit en smet så häll i smält kokosolja. Denna kommer se till att kakan stelnar och blir hård vid kalla temperaturer.

På med smeten på bottnen och in i frysen många timmar. Jag hade min övernatten. Tog ut bara ca 2 h innan servering. Man få känna efter hur mjuk den är. Jag slängde in min i frysen i ca 40 minuter precis innan servering för extra stelning.
Jag toppade med kokoschips och vegansk nougatchoklad.

Det blev faktiskt väldigt uppskattat!!

Raw vegan mangocheesecake:

Du behöver:
ca 150 g valnötter
110 g dadlar
sex mogna mango (det fick inte plats sex i formen haha)
ca 7 dl blötlagda cashewnötter (blötlagda över natten)
2,5 dl smält kokosolja
sötning (troddde jag, men det behövdes faktiskt inte)
Mixa samman valnötter med dadlar till en röra. I med pyttelite (ca 1 tsk) vatten vid behov.
In i en form.

Tryck ut till en smaskig botten.

Mixa delad mango och blötlagda avrunna cashewnötter till typ världens godaste smet. När smeten är slät så heller du i 2,5 dl smält kokosolja för stadga. 

På med smeten på bottnen och frys över natten. Tag ut några timmar innan servering men frys in ca 40 minuter precis precis innan man ska äta för extra stadga.
Jag toppade med kokoschips och vegansk nougatchoklad.
Så gott!!






Ps: det kan vara så att den veganska chokladen jag alternativt kokoschipsen jag använde på toppen inte är RAW. Men det kan man ju skippa om man vill det.

Berätta gärna om ni provat göra kakorna!
Jag kommer definitivt att göra om dem!


Ha en fin söndag. Nu ska jag hämta mina barn som sovit hos mormor och morfar. Därefter förberedelser inför kvällens trevligheter!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar