söndag 17 juli 2016

The return of Leia.

Söndag.

Igår kom äntligen vår Leia hem. Hon hade fått åka båt på eftermiddagen och var inte hemma förrän efter 21. Tydligen hade hon somnat till i bilen och var alldeles nyvaken och ledsen när hon stod utanför ytterdörren. 
Hon grät av trötthet, stackaren.
När hon såg mig sprang hon in i min famn och hoppade tryggt upp i den. Hennes känslor var så blandade, det märktes så tydligt. 
Hon grät, skrattade, var lättad, glad, kärleksfull. Och så himla himla fin.
Som jag har saknat henne!

Efter en stund lugnade hon ner sig och hon blev full i gasen. Pratade och pratade. Berättade. Om allt. Om alla barn. Om alla utflykter. Om stranden. Om badet. Om bilen som gått sönder. Om leksaker hon köpt. Om leksaker hon fått. Om alla glassar hon fick. Om alla promenader. 

Vilken upplevelse. 

Det var viktigt för mig att hon skulle känna sig välkommen hem. Jag vill att hon ska minnas sin barndom med kärlek och värme. De där små sakerna i vardagen som blir lite extra fina. 

Så jag hade förberett och dukat fram en riktig kvällsfika med massor av saker som hon gillar. 

Jag bakade bröd, jag gjorde frökex, hon älskar knäckebröd nämligen. Jag gjorde smoothie som jag serverade lite lyxigare än vanligt. Köpte pålägg hon gillar. Jordgubbar och nyplockade hallon från trädgården.  

Jag var noga med att hon förstod att detta endast var för att hon är tillbaka. 

Budskapet gick nog fram för när hon pratade med Sebbe, som tyvärr jobbade natten, sa hon att mamma hade ordnat fika till henne.  

Efteråt plockade vi undan, hon fick duscha av sig lite snabbt och så kröp vi till sängs båda två. 

Hon somnade inlindad i min famn och sov så hela natten. 
Så. Jävla. Mysigt.

Ludde hade somnat innan hon kom hem men han hörde henne i morse och ropade glatt efter henne från sitt rum.

Trots att det var en bissart tidigt morgon  (05:39) kunde jag inte annat än att glädjas åt deras lek. 

Bästa kvällen och morgonen på länge! 

Ludde hjälpte (stjälpte) till att göra smoothie.





Ostbricka, mest för de vuxnas skull. 


Nybakat filmjölksbröd á la nyttigare variant. Första gången jag bakar det och det blev minst sagt väldigt gott. Recept och utförlig bildbeskrivning kommer i separat inlägg. 

Jag bakade fröknäcke. Recept och beskrivning på det kommer också i separat inlägg. Blev väldigt gott, men ganska smuligt. Måste modifiera lite saker i receptet. 

Alldeles nyplockade hallon. Så här många har vi dagligen. 




En glad tjej. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar