fredag 8 juli 2016

Vår köksrenovering.

Hej!

Har länge tänkt att slänga ihop en bildsensation på renoveringen av vårt kök som pågick i vintras. Till min stora besvikelse visade det sig att många av fotona har försvunnit eftersom jag under renoveringens tid hade problem med min dåvarande telefon. (Jag äger ännu ingen ordentlig systemkamera).

Mina före-foton var också borta.

Jag har nu letat och letat och grävt och grävt bland alla mina hårddiskar, alla filer, alla mappar och äntligen lyckats hitta något som kan visa er hur köket såg ut innan. Jag hittade även foton från när vi precis hade köpt huset, och den allra första renoveringen vi gjorde då.

Så nedan har ni lite foton med tillhörande beskrivningar.
Enjoy!

Precis när vi köpt huset. Bilden är tagen direkt från ytterdörren. Ni ser hur trång hallen var. Väggen till höger skulle rivas och väggen till vänster, in till köket, skulle öppnas upp.

Från andra hållet. Till vänster finns köket och till höger fanns ett sovrum, numera hall.

Väggen som vi ville öppna upp. Jag ville absolut ha en skiljevägg mellan hall och kök. Detta var 2013. Nu ser det helt annorlunda ut. Ni kan även se att golvet i "halldelen" är borta och det skulle läggas nytt.

Väggen in till sovrummet väck.

Vy från köket ut mot hallen.

Vy från köket ut mot hallen fast på andra sidan.

Vi fick riva ner hela nederdelen av väggen eftersom att den inte fick ordentligt fäste och mura upp en från grunden.


Väggen putsad och det ser ut som att väggarna borta i hallen också har fått sig en spackelrunda.



Lite mer "förarbete" gjort här.

Där borta på den tomma väggen skulle det komma att stå en jättestor skjutdörrsgarderob. Den står kvar än idag. Inför årets köksrenovering monterade hantverkarna ner den för att jag skulle ha nytt golv (igen). Sen monterade de upp den igen, utan en skråma! Skickligt. Fyra meter lång och två meter hög.

Ytterligare vy från köket. Nu är även de gamla, svarta, icke-täta fönsterna bytta till vita, fräscha och täta.

Golvet har en egen historia. Vi snålade lite och tyckte att golvvärme var onödigt. Så vi satte nytt klinker på bara "halldelen" utan golvvärme, medan köket fick ha kvar sitt gamla klinker. Det blev en höjdskillnad mellan kök och hall, golven matchade inte alls och det var iskallt på vinter och höst. Idag är det åtgärdat med ett nytt, jämt, snyggt och varmt golv!

Här nere kan ni se att golvets kök slutar jämte väggen.



Här en blick in mot köket. Här kan ni även se hur köket såg ut. Precis till höger kan ni skymta en liten passage. Där fanns tidigare kyl och frys samt varmvattenberedare. Den är idag placerad i källaren och kyl och frys har vi ute i det "öppna" köket. I det lilla passageutrymmet har vi idag ett gigantiskt skafferi.

Nya golvet (från 2013) börjar läggas. Det omatchade och utan golvvärme. Jag minns att jag var så nöjd över det. Jag tyckte det var så fint och blev jätteledsen när vi kom fram till att vi ville ha ett annat idag. Idag är jag mer än nöjd över det nya.



Gamla golvet lagt. Fattas fog och rejäl tvätt bara men jag kan inte hitta någon bild på det.



Här inne ser ni lilla "passagen" som jag nämnde tidigare. Till höger finns kyl och frys och varmvattenberedare.


Gamla köket i sin helhet.

Vy från hallen in till en del av gamla köket.
I bakgrunden ser ni garderoben. Den står kvar där idag, dock efter ned- och uppmontering.
Här har man rivit ner köket och tagit bort golvet. Även taket börjar få sig en omgång.
Här kan man se de nya fönsterna.


Nu är golvet gjutet och redo för klinker. Här under ligger 185 meter värmeslinga. Jag minns att Leia råkade trampa i den blöta betongen och blev så rädd att hon sprang upp för trappan med sin lilla betongfot och lämnade betongspår i alla trappor.

Uppe ser ni helt färdiga väggar för målning och alla el- och vattenledningar är klara. Där nere ser nig köket som blivit levererat och bara väntade på att få bli ihopmonterat. Minns att jag tyckte detta var så spännande. Jag hade precis börjat jobba efter föräldraledigheten och varje gång jag kom hem från jobbet var det sådan skillnad!


Färdiga köket! Så nöjda.

 
In i lilla "passagen". Här fanns förr kyl och frys samt varmvattenberedare. Idag, ett skafferi.


 
I högskåpet till vänster förvarar vi dammsugare och i det låga har vi källsortering. Förr hade vi inte bra med utrymme för sådant så det låg mest på golvet och skräpade. Jag HATADE det! Så nya köket handlade mycket om att hitta smarta lösningar för praktisk förvaring.


Organiserat kaos. Det är öppet. Det samlar damm. Det är ofta rörigt och lite stökigt. Men jag älskar det! Jag älskar lättillgängligheten. Jag gillar när det är lite oreda i ordningen. Jag tycker det är lite charmigt.


Skiljeväggen mellan hall och kök är nu borta. Det är öppen planlösning. Har sina för- och nackdelar kan jag säga nu med facit i hand. Men känslan av att inte behöva trängas i köket väger upp mot att det ibland är lite rörigt bland skorna när man sitter och äter.



Kyl och frys har fått flytta ut i köket och lämnat gott med utrymme i skafferi. Jag var också noga med att det inte skulle vara någon fri yta ovanför kyl/frys samt skåp. Det är så lätt att man bara sätter något där som sällan används. Det skapar yta för onödigt stök. Nu stökas det bakom luckor istället. Mycket bättre!




Älskar fläkten och den vita hällen.


Detalj.
 

Lite bättre bild på golvet.
Köket är från IKEA. Kyl och frys från Elgiganten (LG). Övriga vitvaror från IKEA. Golvet heter Marazzi med nyans Blend Grey. Köksbord med stolar är det tänkt att vi ska byta ut men just nu sparar vi pengar till ett riktigt äventyr nästa år så det får vänta.

Firman som gjorde jobbet heter Boni Bad&Rum och är utomordentliga! Det var även de som gjorde vårt badrum och jag kan tänka mig att de kommer få göra mycket mer här hemma så småningom. Prisvärda, noggranna och riktiga problemlösare!

Är du nyfiken på badrumsrenoveringen kan du kika HÄR

Hoppas ni tyckte detta var roligt.

Nu ska jag och Ludde försöka få till en mysig träff med en vän! Ha en fin lördag alla fina. 

1 kommentar: