måndag 11 juli 2016

Problem med bilen.


Hej på er!

Mår ni bra? Tyckte ni det var en kul grej med köksrenoveringsinlägget? Det är ganska kul att dokumentera såhär med bilder tycker jag.

I helgen har jag varit ledig. Sebbe har jobbat. Leia är i Polen med mina föräldrar (igen). Och Ludde har hängt med mig.

Jag hade lite ärenden att uträtta vilket kändes bra eftersom vädret i helgen har varit ganska regnigt så någon lekplats var jag inte direkt sugen att hänga på.

I lördags träffade jag och Ludde en vän till mig. Vi var hemma hos henne och bjöds på plockbrunch. Det matchade så bra med Luddes lunchnap så jag kunde sitta i lugn och ro, umgås, prata och äta mig mätt. Jätteskönt.
Efter det gick vi ut på en promenad. Vi gick till en liten park med syftet att Ludde kunde springa lite fritt. När jag väl släppte ut honom ur vagnen så gick han bara tillbaka till den, och klättrade upp och satte sig igen. Message understood, så vi promenerade vidare.

Vi har haft dåligt med luft i ett av våra däck på bilen. Det var alltså dags att pumpa däcken. Jag har gjort det en gång förut själv. Då hade jag precis kört mina föräldrar till flygplatsen, alltså en bit utanför stan, och körde in på en mack. Kaxig som få förväntade jag mig inga problem. När jag då började pumpa däcket och ventilen gick sönder och började pysa ut luft förstår ni kanske att jag blev lite chockad. Och panikslagen. Och nervös. Och arg. Och ledsen.

Där stod jag, 20 km utanför Malmö, med föräldrarna incheckade på flyget och två barn i baksätet, med en ventil som läckte ut luft ur däcket.

En snubbe på macken hjälpte mig att byta till reservdäcket och jag körde in till Malmö i 40 km/h, raka vägen in på Norra Grängesbergsgatan (typ Sveriges skummaste gata) och bad första bästa mekaniker att byta däck.

Jag har alltså lite trauma från däckpumpningar numera.

Igår var det således dags igen. Jag kände att sannolikheten för att detta skulle upprepa sig var väldigt låg så jag körde på som vanligt. Kör in på en mack, börjar pumpa däcket. Och vad händer?? Jo, ni tänkte rätt, exakt samma sak!!!

Vid detta laget börjar jag misstänka att jag gör något fel när jag pumpar däckfan. Det får man inte lära sig i skolan minsann. Men att räkna ut roten ur 49, det kan jag!!

Jag får lite panik, ringer runt i gråt till relevanta människor, typ pappa i Polen och min bror. Efter en stund sansar jag mig och inser att ventilen pyser luft, men väldigt långsamt. Ingen panik alltså. Däcket hade mer luft i sig med den pysande ventilen än vad det innehöll innan jag påbörjade detta projekt.

Jag styr kosan mot Norra Grängesbergsgatan igen. Tänkte att där är öppet trots att det är söndag. Och visst var det det.
20 minuter och 150 kr senare hade jag en ny ventil. Och på köpet fick Ludde en guldboll av en kille som jobbade där. Den bollen släpper han ogärna ska jag tala om!

Slutet gott, allting gott!

Och ni får också ha det gott!

Älskling!

Mycket böcker nu.




Kul med fickor.


Bollen i högsta hugg!

Det är inte ofta han somnar i famnen numera. Man glömmer snabbt hus gosigt det är att ha dem liggande hos en såhär! Ni med små, NJUT!!! 

Ett litet kusinbesök hos världens finaste Alma har vi också hunnit med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar