måndag 2 maj 2016

Första maj och den omtalade efterrätten.

Nu är väl ändå våren här för att stanna, eller? Det kändes så i morse i allafall.

Om ni läste igår så skrev jag att jag skulle ha familjen över på lite middag och göra en egenkomponerad efterrätt.

Den blev minst sagt en succé. Den försvann lika fort som den dukades fram. Försvinnande gott alltså.

Nedan får du lite recept och beskrivning. Jag brukar göra allt på ett ungefär så jag har inga exakta mängder


Först bakade jag en vanlig pajdeg med en gnutta socker i så att det skulle bli lite sötare än vanlig matpajsdeg. Lät den förgrädda i ugnen tills den såg krispig ut.

När pajskalet hade svalnat så smälte jag ljus blockchoklad över vattenbad. Hällde på lite Vispgrädde (ovsipad). Blev mycket göttigare och när det blev varmt fick chokladsmeten lite kolakänsla över sig. Godaste lagret enligt de som smakade.

Kletade på det på den kalla pajdegen. Tjoff in i i kylen för stelning.

Under tiden stekte jag bananer i smör och farinsocker. Hade tre, men skulle behövt minst en till nu när jag har facit i hand. 

Mosade den lite lätt innan jag hade i dem i kakan. In i kylen igen.

Dags för sista lagret. Nämligen chokladmousse. Jag gör egen. Ganska lätt. Vispa grädde i en skål, inte för hårt. Smält choklad över vattenbad, utan att hälla i grädde denna gången. När chokladen är smält har man i äggulor, ett i taget. Antalet beror på mängden men jag hade tre st till ca 200 gr choklad och 3 dl vispgrädde. 

Choklad och äggkladdet ska in i den vispade grädden och röras runt till en härlig mousse. Mmmmm så gott.

I med moussen i kakan och Tjoff i frysen ett par
timmar. Ta ut en stund innan du serverar.



Jag toppade med hallon för att jag gillar när surt möter sött.



Årets första fika utomhus. Och så fint väder! Barnen älskade det. Vi vuxna likaså!! 


Idag började dagen med ett helkroppspass på gymmet, lämning av barnen på förskolan och kvällspass på jobbet. 
Tur man blir nerdragen på jorden ibland för vi har haft en underbar ledig helg! 

Ha en fin måndag. Berätta gärna om ni bakat kakan och vad ni tyckte. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar