torsdag 5 maj 2016

Sol, värme och utevistelse.

God kväll!

Idag blev dagen helt som jag hade planerat. Kanske snäppet bättre.

Började morgonen med att lämna barnen hos deras mormor och morfar för att själv komma iväg till gymmet. Skönt att de kan ställa upp sådär. I ärlighetens namn tror jag att barnen har roligare med dem än här hemma. Här sätts ju en massa gränser och det krävs mer ansvar. Där hemma råder fullständig anarki. Ja, nästan i alla fall.

Jag tog med mig barnen till affären för att handla hem lite varor och försöka komplettera gårdagens trädgårdsshopping. Fick hem lite sallads- och persiljefrö som vi sen skulle så i minikrukor och förvara inomhus tills de ger skott. Mycket spännande.

När vi hade kommit hem somnade Ludde direkt och jag och Leia passade på att äta brunch i solen i trädgården. Sen tog vi oss an fröna.
Mormor och morfar kom förbi på spontanbesök också. De gör det rätt ofta, förstår ni. Vi bor precis mitt emellan där de bor och centrum av Malmö Stad. Så varje gång de är på väg till eller från stan knackar de alltid på för att se om vi är hemma eller inte. Ni kan tänka er två små som blir lyriska vid synen av mormor och morfar. Inte att förglömma två stora som blir minst lika glada över att kunna äta ifred, plocka undan i fred, eller göra vad som helst i fred.
Idag passade jag t.ex på att ligga i solstolen och bara sola.

Pappa passade barnen vid studsmattan och mamma planterade lite gurkfrön som hon hade med sig. Hon satte även resten av persiljefröna direkt i marken. Vi diskuterade vilka som skulle dyka upp över jordytan först. Mina försådda inomhusförvarade eller hennes frijordsplanterade. Vi kommer tyvärr aldrig få reda på det. Varför kan du se i bildflödet längre ner.

Vi fikade, hoppade, åkte rutchkana, doppade fötterna i vattenbad och hade en allmänt jättemysig dag i trädgården med omnejd.

Vi åt faktiskt proteinpannakakor med kvarg och proteinpudding. Och jordgubbar. Jag är egentligen inte så förtjust i substitut för de smakar så, som substitut alltså. Men jag var ändå nyfiken. De gick självklar ner men kan inte jämföras med vanliga såklart. 

Leia gillade dem. Skippa åsikterna om att mitt barn äter proteinpannkakor för första gången. 

Kanske blir en bra fotograf av min lilla tjej.

Leia förbereder jorden.

Och sätter fröna.

Och vattnar dem. Förvånansvärt varsamt faktiskt.

Blir nog några jordgubbar i år. Så kul!

Och rabarber.

Svarta vinbär på gång.

Ludde svalkar sig i hinken.

Hallonen verkar också trivas i trädgården. Dessa buskar ger så mycket frukt. Långt in på året. Barnen älskar det.

Och här har ni den. Den obligatoriska vändpunkten som gör hela historien. Plötsligt hör jag Sebbe utbrista "Sheima! Alla dina krukor trillade ner". Åh. Ja, ni ser ju. Det är omöjligt att rädda. Det var jord med frön överallt. Kom nu ihåg att mamma sådde slut på persiljefröna direkt i marken så jag kunde inte göra om det.
Jag körde en ny sats med salladsbladen men några persiljefrön fanns kvar. Det ska bli väldigt spännande att se vad som växer fram så småningom. Och var!
För ett par år sen fick gräset besök av bladsallad. I år kommer det besökas av persiljeblad. 

Så. Jävla. Kul.


Livsnjutaren. I sin, för dagen, fjärde outfit. 

Och jordgubbsmellanmål.

Jag önskar er en trevlig helg! Alla tar långledigt. Jag ska långjobba.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar