torsdag 19 maj 2016

Kapten Enöga.

God kväll hörrni.

Idag har vi varit lediga hela familjen. Det är så skönt att vara det sådär mitt i veckan. Vi hade som vanligt tusen grejer inplanerade men avbokade dessa en efter en allteftersom dagen gick och vi insåg att det skulle bli för stressigt.

Planen var:

- Träna
- Åka till badhuset
- Storstäda
- Bespruta ogräs så att grannarna inte tjatar
- Åka till barnens förskola för att ha grillfest/vernissage/uppträdande från de små
- Åka och handla
- Åka hem och laga middag
- Baka muffins till jobbet efter att ha gjort en väldigt stor framgångsrik bedrift på avdelningen.
- Läggning

Dagen blev istället:

- Morgonträning
- Gigantisk städning
- Åka till barnens förskola
- Åka och handla mat
- Bada barnen och natta dem

Ibland blir det så tyvärr. Tråkigt att vi inte hann med badhuset men det fanns verkligen ingen tid. Kollegorna på jobbet får heller inga muffins. Någon hemmalagad middag blev det inte idag.
Ogräset på tomten vill jag inte ens tänka på i nuläget.

Vi hade en trevlig dag iallafall. Barnen hade kul på förskolan och vi märkte hur roligt de tycker att föräldrarna är med. Vi fick även väldigt fint väder!

På Leias avdelning försöker man arbeta mycket med kulturer och omvärlden. De har ett pirattema som varar hela årskursen och så hittar de på en massa med Kapten Enöga, som han heter.
Han reser till olika länder, framför allt till länder som barn på avdelningen har rötter i. De lagar mat från dessa länder, åker på utflykter för att se saker relaterade till länderna och så. Jätteroligt.

Leia kom hem en dag från förskolan och gick runt och tackade alla på thailändska ett tag. "Kop kun kaaaaa". Finns en filmsnutt på min instagram som du kan se, om du är nyfiken.
Sheima88 heter jag där.

De hade lagt ut en massa dokumentation från året som gått utifrån temat. Jätteroligt var det.

Och igår var jag, Sebbe, mamma och min kusin på musikal och såg Billy Elliot. Shit, vad duktiga de små barnen är. De kan både sjunga, dansa, spela teater. Och så var de bara cirka 12 år. Verkligen, en riktigt rolig upplevelse.
Jag älskar musikaler. Vi brukar gå en gång om året.

Okej, sluttjatat.

Jag har en jobbhelg framför mig och nu önskar jag er en trevlig kväll.

Nedan följer lite foton från dagarna som gått.





Lite djurlek.

Sebbe på en pytteliten bänk.




Ganska farlig lek, det här.
Fina Leia.

Fina Ludde.

Istället för böcker. Det svarta är censur såklart. 
En lycklig Sheima med sin Sebastian.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar