onsdag 4 maj 2016

När saker inte blir som man planerat.

Hej.

Jag vill börja med att tacka för den superfina responsen jag fick på förra inlägget. Fick en del kommentarer från olika, oväntade håll. Det är så roligt att ni är så många som läser. Allt är ju relativt, men jag trodde aldrig det när jag började skriva för ett par månader sedan.

Jag har förstått att det är lite klydd med att kommentera här på bloggen, vilket ju är jättetråkigt. Jag har länge funderat på att flytta över bloggen till en annan portal men det som hindrar mig just nu är att jag helt enkelt inte vet hur jag ska göra. Får klura lite på det.

Jag skulle egentligen haft en riktigt trädgårdsdag med barnen idag men saker tog lite längre tid än vad jag hade väntat mig. Nu när det är vår så har jag tänkt att utnyttja det faktum att jag har en liten trädgård och försöka bli lite odlingsexpert. Noteras bör, att jag inte kan någonting om växtriket så jag måste verkligen börja från noll.
En kollega skrattade åt mig när jag sa att jag funderade på att börja odla grönkål. Hon sa att jag kanske skulle börja med något mer basalt som inte tar så mycket plats. Exempelvis gräslök. Haha. Det har jag förvisso redan.

Hur som haver så tänkte jag ta med barnen till en planteringsaffär och handla balkonglådor som jag avser att hänga upp på mitt staket. För t.ex ruccola- och bladsallad och kanske persilja. Tänkte även köpa mig en snyggare variant av en hink för att odla lite potatis så barnen kan gräva upp lite i sommar. Ganska dyrt intresse det här. Särskilt när man inte har intresset med sig från början.
Leia har sått ett tomatfrö på förskolan och det har kommit ett litet skott redan. Denna lilla miniplanta ska jag värna om och försöka få till optimalt så att den ger mycket frukt så småningom.
Trädgården är väldigt liten och rabatten i den ännu mindre. Den är dessutom redan ockuperad av jordgubbsplantor, hallonbuskar, svarta vinbärsbuske och en massa onödiga blommor som jag ändå inte vet hur man sköter. Tacka vet jag mamma som kommer förbi titt som tätt och hjälper mig att se efter dem.

Därför tänkte jag utnyttja höjden och trädäcket lite för att få utrymme för mer, ätbart grönt.

Så. Jag har en plan. Det är en väldigt bra början. Nu ska jag bara förverkliga detta. En hel vetenskap ju. Först ska man köpa frön och så dem inomhus i minikrukor. I näringsfattig jord fick jag lära mig idag. Förvara varmt och vattna väl. Sen plantera om i större krukor för att slutligen, när vädret tillåter, ha ut dem utomhus.
Jag räknar egentligen inte med att lyckas med allt jag ger mig på, men jag tror det kan vara kul för Leia att förstå var vissa av våra livsmedel kommer ifrån. Hon är väldigt mallig över sin lilla tomatplanta nämligen.
Jag gav det ett försök för två somrar sedan men då tog hon en spade och grävde ut allting och kastade omkring det på gräsmattan. Till slut visste jag inte vad som var ogräs och vad som var bladsallad.

Vi har iallafall handlat lite förberedande grejer idag. Tänkte ta vidare jakten på frön under morgondagen. Har planerat hålla mig på hemmaplan och ordna med mysig utelunch för oss tre.

På eftermiddagen åkte jag och barnen iväg till Leias barngympa. Nu när jag jobbar så kan jag inte följa med varje vecka. Jag är bara ledig en onsdag på fem veckor. Och vilken skillnad jag ser på henne nu i jämförelse med sist. Jättekul att se.

Några bilder hinner jag inte lägga upp nu, förhoppningsvis blir min trädgårdsdag av imorgon så då får ni ta del av bilder då istället.

Tack för att ni läser och hänger med!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar