onsdag 2 mars 2016

Lite fler foto och ett hälsosamt lunchtips


Lite tjatigt men i brist på tillgång till dator ville jag dela med mig av ett skitgott recept som går i hälsans tecken får man ju säga. 
En teriyakiwok med kycklingfilé, grönsaker och sjögräsnudlar. Återigen för att i största möjliga mån komma bort från de snabba blodockerhöjande sockerarterna.

En notis bara: det är inte meningen att bloggen ska bli någon form av hälsoblogg. Jag vill bara försöka skriva något litet varje dag. Jag är nämligen verkligen nyfiken på var detta bloggandet kommer att sluta.

Så här kommer dagens lunchlåda.

Ingredienser: vitkål, morötter, champinjoner, paprika, kycklingfilé, teriyakisås, sjögräsnudlar, sesamfrön

Hacka rubbet

Stek i wokpanna tills det blir mjukt men frasigt.

I med strimlad kycklingfilé och stek tills den inte längre ger dig salmonella eller andra sjukdomar. 

Färgglatt.

När du är säker på att kycklingen låter dig sova om natten skickar du ner ca 4 msk teriyakisås. Jag mäter aldrig men smaka av. Kan behövas salt.

I med sjögräsnudlarna. Följ anvisningarna på förpackningen. 

Min åkte ner i en matlåda som jag hade med till jobbet. Toppade med sesamfrön och grovmortlade cashewnötter för att gotta till det ordentligt. 

Nu är det så att jag är medveten om att teriyakisås innehåller socker. Men jag utesluter inte socker helt ur mitt liv, så reflektera inte så mycket över det.

Och status just nu: har nyss cyklat hem efter ett långt pass. Cyklat utan handskar och längtat efter att få komma hem. Låser cykeln och ska öppna dörren. Men!!! Inser att jag inte har några nycklar hem.
Så just nu står jag utanför min ytterdörr, ringklockan fungerar inte för vi har inte tänkt på att koppla in den. Och Sebbe svarar inte i telefonen. Eller på tillrop genom fönstrena. Inte så Dreamy nu får jag erkänna.

Wish me luck





1 kommentar: