fredag 25 mars 2016

Vår badrumsrenovering.

God kväll alla!

Tänkte bjuda på en bildbomb som visar vår badrumsrenovering från i höstas. Har redan glömt hur det såg ut innan förändringen så det är skitroligt att titta på dessa foton igen.

Renoveringen gjordes hösten 2015 av en firma som vi är supernöjda med. Även samma firma har gjort vårt kök. Men det kommer i ett annat tillägg. 

Jag fick lite experthjälp med "uppritningen" av badrummet då det är ganska opraktiskt. 
Vi hade rätt många saker som vi var kräsna med och inte ville undvika. Vi resonerade som så att det var lika bra att köra fullt ut, nu när vi ändå höll på. 
Vi ville t.ex ha badkar men även möjlighet till dusch fast utan duschdraperi. Jag ville ha lite annorlunda produkter. Det skulle finnas gott om förvaring till handdukar, leksaker mm. God belysning ovanför spegeln. Massa elkontakter etc.
Jobbig kund, men jag betalar ju för det!

Badrummet var originalet från när huset byggdes, nämligen 1975 så det skulle reglas om, bytas avlopp och en massa annat sånt som måste göras fackmannamässigt. 

Trevlig bildtitt! 




Originalet. Vinkel: vänster.

Originalet: Vinkel: rakt fram

Originalet. Vinkel: höger.

Nedrivet. Minns faktiskt inte om det är förstärkt med reglar här eller inte.
Vinkel: Vänster

Samma som ovan fast annan vinkel. Vinkel: rakt fram.

Ursäkta hantverkarryggen. Vi är kompisar idag så han har nog inget emot detta.
Avloppet är fortfarande på sin gamla plats så detta måste vara precis i början av nedrivningen.
Vinkel: höger. 

Jag missade nog att fotografera ett par steg. Nu har vi redan hoppat fram till fuktskyddet och gjutning av golvet med dess nya lutning. Allt enligt BKR-s regler. (ByggKremikRådet alltså).
Vinkel: Vänster.

Samma sak här. Alla rör och all el är dragen. Brunnen och ventilationen är flyttad. Det är även förberett för spotlights i taket och nu har taket även spacklats.
Vinkel: rakt fram.

Vinkel: höger.


Klinkers på golvet är lagt och skyddat. Badkaret har kommit på plats och håller nu på att byggas in med fuktgodkänt material. Väggen ska agera duschskydd och på den ska det fästas en glasdörr så att man kan duscha utan att det skvätter överallt.
Vinkel: rakt fram. 

En tydligare bild på hur konstruktionen ser ut.

Och en titt bakom väggen in i badkaret. 

Nu har det börjat komma kakel på plats. Jag minns att jag blev så glad när jag såg detta första gången. Framsteg för det blotta ögat!!
Vinkel: vänster.

Cisternen till den vägghängda toalettstolen är monterad och inbyggd. Fattas bara kakel.

Mera kakel. Vinkel: rakt fram. 

Detaljen på väggen börjar träda fram. Här ska vår handdukstork hänga.
Vinkel. åt höger. 

Kakel även där toaletten ska hänga.
Vinkel: ännu mera höger. 

En liten "helhetsbild" på höger vinkel. 

En titt bakom väggen igen. Där mosaiken är ska blandare och regndusch monteras. 

Fogat och målat. Nu längtar vi efter att få se effekten tillsammans med golvet. Och alla möbler, krokar, hyllor, handdukstork etc.
Vinkel: höger. 

Tadaaaaa. Fattas fortfarande handdukstork, hyllor, och så men nu ser man hur det kommer att se ut.
Vinkel. Rakt fram. 

Bortse från Yes-flaskan och toalettpappersrullen.
Vinkel: höger.

Möblerna upphängda. Ursäkta Leias pall. haha
Vinkel: vänster.

Duschen bakom väggen. Ni kan även skymta glasdörren jag skrev om lite högre upp. Den går att öppna i 135 grader (tre fjärdedelar av en cirkel för er som inte snappar snabbmatte här). Man kan alltså klättra in och ut ur badkaret hur smidigt som helst!

Min superduperfina handdukstork!!!!
Något osmidig att hänga handdukar på dock, men vad gör det när den är snygg?

Krokarna har kommit upp. 

Även hyllor och lite detaljer.

Detalj.
Växten kämpar på, trots mitt jävligt icke-empatiska bemötande mot den. 

Och en liten detalj till. 


Viss skillnad va? 
Jag tänkte först lägga upp en bild på hur roligt barnen tycker det är att bada men jag har inget bloggvänlig sådan bild. 

Firman vi anlitade heter Boni Bad & Rum. De har allt i en och samma firma och vi som kunder behövde inte lyfta ett finger. Ja, förutom att välja hur vi ville att det skulle se ut såklart. 
De håller rent och arbetar effektivt. Och finishen!! Det allra viktigaste om man frågar mig. Detaljerna. Så duktiga.

Nej, som sagt, vi blev så nöjda så samma snubbar gjorde om vårt kök. Det kommer i ett annat inlägg.

Hoppas ni får en supermysig påsk.
Vi har idag åkt karuseller och handlat inför påsken. 
Imorgon ska jag börja dagen med lite styrketräning och sen ska jag måla ägg med barnen på ett nytt sätt. Ska bli spännande.

Ha det så bra!! Glöm inte att lämna ett litet spår efter er så blir jag glad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar