lördag 26 mars 2016

Påsk på svenska.

Hej och glad svensk påsk på er!

I Polen firar man inte på riktigt förrän imorgon, påskdagen. Jesus uppståndelse ju, då blir katolikerna glada och kan fira. Idag är Han ju fortfarande korsfäst sägs det.

Hur som helst så har de gångna dagarna ändå varit himla mysiga. Jag är långledig och då är familjehänget allra gosigast!

Igår besökte vi ett tivoli här i Malmö. En blixtvisit på dryga timmen eftersom vi inte kom iväg förrän rätt sent. Men lika glada för det!

Kul nu när Ludde också kan få göra annat än att bara sitta fast i vagnen och gråta.

Jag var faktiskt lite rädd för att vi skulle störta. Hur mycket pallar dessa egentligen? 
De obligatoriska kaffekopparna.
Killar jag gillar.
Allra lyckligast är jag när dessa tre är samlade i min närvaro. 
Mot slutet ditchade jag och Leia barnkarusellerna för att åka virvelvinden. Så himla kul tyckte jag. Leia kände sig nog mest lurad.



Efter det åkte vi och handlade påskmat. På väg hem ringde min mamma och frågade om Leia ville sova där, vilket hon såklart ville. 
Och vilken bra natt jag och Ludde hade! Så bra som jag sov inatt har jag inte sovit på många många nätter. Man glömmer nästan bort hur "vanliga" människor har det, dvs de utan barn som vaknar om nätterna och runt 05:30 på morgnarna. 

Jag och Ludde åkte dit sen medan pappa Sebbe sov efter nattjobb. 
Jag och barnen målade ägg på ett annorlunda sätt. 
Kladdigt och färgglatt. Precis som det ska vara. Och så fina de blev!!


Köp det billigaste raklöddret som finns att hitta. Spraya det i valfri behållare med kant.

Droppa vätskefärg i löddret. Jag använde mig av karamellfärg i brist på annat.


Rör runt utan att blanda ihop alla färger för mycket.


Så fint. 

Rulla de förkokta äggen i det färgade löddret.
Ju kladdigare, desto roligare.

Sen lägger man äggen på en bit papper för att låta färgen sätta sig. Under tiden gick jag och Leia med superkladdiga fingrar och tvättade dom i mormors badvatten. En liten överraskning sådär. 

Ta därefter en mjuk trasa och torka av äggen. Inte för hårt bara för då kan man torka av färgen eller röra ihop den ännu mer.

Tadaa.  Som med allt annat så ger övning färdighet. Nästa år blir de säkert finare.
Men kul hade vi!



Glad påsk!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar